maandag 2 april 2012

Ding 25 Screencasting

Ik dompel me vandaag onder in de wereld van screencasting!
Screencasting is een instructiefilmpje die je zelf kunt maken  of bekijken door middel van programma's op het internet. Een instructiefilmpje kan van alles zijn; een instructie hoe je een servet tot kraanvogel omtovert, of hoe je een website moet opzetten.
Ik heb door middel van Youtube ondervonden, dat dit heel erg handig is. Je kan meteen zien hoe iets in zijn werk gaat en je kunt het stap voor stap nadoen of volgen.

Als toepassing voor de bibliotheek denk ik aan een instructie voor de catalogus, of hoe je boeken moet reserveren of verlengen.
Je zou ook een screencast kunnen maken van de zelfservice. Ik denk dan ook dat wij hier veel meer uit kunnen halen dan dat we nu op dit moment doen. Onze maatschappij is ook veel meer veranderd door alle web 2.0 gebruik. Mensen hebben nu ook veel meer behoefte aan visuele dan aan geschreven of getypte instructies. Het voordeel hiervan is dat je alles ook een stuk sneller leert.

                                                 ~       ..        ~

Ik heb geprobeerd een filmpje van My Discoveries te maken.
Nu het filmpje eindelijk gelukt is wil het niet opslaan en blijft het hangen tijdens het laden.
Ik geef de moed op omdat ik er nu te veel tijd in heb gestoken.
Jammer maar helaas... :(

2 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Hallo Evelien

Jammer dat het niet gelukt is met de screencast. Had je hem via Jing of Screencast-o-matic gemaakt? Via deze laatste site gaat het -afgaande op de ervaringen van de medebloggers -het eenvoudigst.
Het is inderdaad een hele goeie toepassing voor in de bibliotheek.
Je laat nu aan de balie al vaak aan klanten zien hoe ze thuis kunnen verlengen, aanvragen enz. Als je een goed instructiefilmpje op je website zet, kun je daar naar verwijzen.

En ja je hebt genoeg tijd aan dit "ding" besteed. Op naar het volgende....

Groet Yntskje