maandag 16 april 2012

Ding 28 Crowdsourcing en crowdfunding


Crowdsourcing vind ik een leuke uitvinding van het internet.
Een project wordt openbaar gemaakt en iedereen kan er aan gaan zitten werken. Meestal kies je iets wat je zelf leuk vindt.

Op de site van Ten Pages heb ik even rondgeneusd. Op deze site kun je de eerste tien pagina's van een boek lezen en als je in het boek geloofd en je denkt dat het een goed boek kan worden. Kun je het mede helpen door er geld in te steken zodat het daadwerkelijke boek gedrukt en gemaakt kan worden (vanaf €5,-). Een leuk idee. De andere twee websites die genoemd zijn heb ik ook even bekeken. De ene is voor bands en de andere voor allerlei creatieve projecten. Dit zijn beroepen waar je mensen nodig hebt die in je geloven en die je financieel willen ondersteunen. Door middel van deze websites worden mensen eerder geholpen en worden dromen waargemaakt.


The American Newspaper. Op deze site heb ik eventjes snel gekeken. Jammer dat ik niet zo goed ben in het Engels anders had ik wel mee willen werken aan dit project! Allemaal oude stukken krant die via de computer zijn ontsloten via het internet. Maar omdat de computer niet alle woorden goed kan ontcijferen kun je meehelpen om de teksten te gaan verbeteren. Zo wordt de krant stukje voor stukje weer leesbaar.

Op de website van; verbeterdebuurt was ik ook nog nooit geweest. Een initiatief om je eigen buurt te verbeteren.  Je kunt een idee of verbeterpunt van je buurt 'letterlijk' makkelijk in kaart brengen. Omdat je alleen maar een lampje van idee neer hoeft te planten op het gebied waar een verbeterpunt is. En je dan aan kan geven wat je wil verbeteren waarom en hoe. Bij mij in de buurt zijn er geen problemen, ideeën of zaken opgelost.

De spelletjes waarbij je trefwoorden aan foto's toekent zodat zoekmachines ze beter kunnen vinden, heb ik niet gedaan. Ik snap het principe en vind het slim van de verschillende internetbedrijven om hier een spelletje van te maken.

Wat zouden bibliotheken en hun publiek kunnen bewerkstelligen? Nu ik alles gelezen en onderzocht heb. Denk ik dat de meeste mensen die in de bibliotheek komen best wel van taal houden. Omdat een openbare bibliotheek geen content heeft die ontsloten moet worden. Heb je geen mensen nodig die teksten hoeven om te zetten. Dus dat is geen optie.
Ik vind het zelfs lastig om iets te bedenken om de klanten in te zetten in iets wat je met crowdsourcing en crowdfunding kunt doen. Trefwoorden toekennen wordt al gedaan door middel van 'My Discoveries' in de catalogus en een korte samenvatting geven wordt ook door middel van dit systeem gedaan. Misschien dat hier meer aandacht aan kan worden besteed. Vooral onder het jongere publiek. Misschien kunnen zij hier een rol in gaan spelen?

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi,
Ja, dat is toch geweldig, als je op de manier die jij noemt geld bijeen kunt krijgen voor je boek!
Evelien, dit is wel een goede cursus om je Engels wat op te krikken...daar kun je eigenlijk niet meer zonder. Meld je gewoon ergens voor aan als je mee wilt werken, DE manier om te oefenen. DOEN!
Kijk eens op de blog van een collega voor ideeen op bibliotheekgebied.
Groeten, Thea