dinsdag 24 april 2012

Ding 30 Google Books

Na wat artikelen gelezen te hebben ben ik er ook niet zo happig op om Google e-books straks te gebruiken. Geef mij in eerste instantie maar een écht boek om handen! (zie onderstaande over de e-books)
Google Books is bij mij al een tijd bekend. Ik heb eerder er wel eens rondgeneusd en kan dus al een beetje vergelijken met toen.

Een paar jaar geleden heb ik eens het boek; ''De put en de slinger'' van Edgar Allen Poe gelezen
Het lijkt mij interessant om te zien wat voor informatie daar nu over beschikbaar is en daarnaast zoek ik naar een wat nieuwer boek die ik ook gelezen heb om te vergelijken (Amberville van Tim Davys).
Als eerste krijg ik een hit op Google Books van Bol.com om het boek tweedehands te kunnen aanschaffen. De tweede hit is van Google zelf (Google Books).
De put en de slinger, Adgar Allen Poe
Als eerste zie ik geen plaatje. Dat is jammer. Beknopte informatie over de bibliografische gegevens.
Een QR- code. Ben benieuwd wat je dan te lezen krijgt, maar ik denk niet veel meer dan wat je op dit moment ziet.
De knop; ''zoeken in een bibliotheek'' vind ik ook interessant. Na een klik kom ik ineens in Worldcat terecht. Dezelfde gegevens worden weer opgesomd je kunt je aanmelden en dan uiteindelijk het boek reserveren bij je desbetreffende bibliotheek.(Na; WorldCat gelezen te hebben) Natuurlijk moet je wel lid zijn van een bibliotheek! ;)
Je kunt zoeken op je eigen postcode naar lokale boekhandels. En alle verkopers bekijken die dit boek  aanbieden. Twee van de vier bieden dit boek aan. Waarvan een niet leverbaar is en de ander alleen tweedehands verkrijgbaar is.
Verder is het mogelijk om een eigen bibliotheekje aan te leggen. En kun je je geschiedenis bijhouden en bekijken.

Als ik zoek op de tweede titel; Amberville, Tim Davys
Zie je meteen een duidelijk verschil. Een stukje over de auteur, terwijl er over Adgar Allen Poe toch ook veel te vertellen valt??  Je ziet overige edities van het boek. Van ''de put en de slinger'' was er maar één editie. En natuurlijk nieuwere verwante boeken en recensies over het boek.
De geavanceerde zoekmethode ziet er zeer uitgebreid uit. Lijkt mij ook erg handig in gebruik en dat is ook zo na het even geprobeerd te hebben.

Om een lang verhaal kort te maken. Er zijn meer functies bijgekomen en is. Maar om hiervan gebruik te gaan maken heb ik zo mijn twijfels over. Het is ook allemaal (nog) in het Engels. En ik ga liever meteen naar een verkoopwebsite of snuf meteen in de bieb dan eerst via deze site te gaan zoeken. Maar misschien denk ik daar later weer anders over...

1 opmerking:

Unknown zei

Hallo Evelien,
Goed werk!
Je hebt google books uitgebreid bekeken en getest. Er is inderdaad wel het een en ander veranderd.
Je bent benieuwd wat er achter de QR code zit. Deze nieuwsgierigheid leidt vast tot de aanschaf van een smartphone op termijn!!
Want waarschijnlijk brengt die code je naar een website met heel veel leuke informatie.
Ik zelf gebruik googe books wel eens in de bibliotheek. Als je een boek nergens kunt vinden, kun je het hier nog eens proberen. Ik heb een keer een helemaal digitaal te lezen boek voor een klant gevonden.
Groet Yntskje