woensdag 25 april 2012

Ding 31 Mash ups

Het laatste ding gaat ditmaal over Mash-ups.
Ik had er tot nu toe nog nooit van gehoord. Een Mash-up combineert allerlei verschillende dingen met elkaar. En deelt dat dan weer op het web. Voorbeeld; Als je aan foto's bijvoorbeeld tags toevoegt en je zoekt dan door middel van die trefwoorden, dan kun je al die foto's van een bepaalde plek terugvinden. Deze worden dan weer op zijn beurt verzameld op een website. Je kunt dan (vaak) door middel van een landkaart op de foto's klikken om te zien waar de foto geschoten is.

Ik heb gekozen voor de site; watwaswaar.nl
Kort gezegd is het een site over historische site van Nederland. Je kunt door middel van een kaart informatie opzoeken over wat er op dat moment op die plek gestaan en gehuisvest heeft. Ik heb geprobeerd de bibliotheek op te zoeken, maar helaas niet gevonden...
Waarschijnlijk was hij in die tijd nog niet. Of ik heb verkeerd gezocht, dat kan natuurlijk ook.
Ik vond het ook zeer lastig zoeken. Omdat vooral alle huizen zo dicht op elkaar stonden. Door middel van Google maps heb ik even gekeken naar waar het huis moest staan, maar tevergeefs.

Gisteren ontdekte ik, dat wij op de bibliotheek zelf een plaatje hebben staan met de vorige functies van het gebouw. Interessant om te zien dat het eerst wel een woonhuis is geweest!
Dit was een iets andere manier om achter deze informatie te komen, maar het is uiteindelijk dan toch gelukt!

Ik heb diverse sites bekeken. En wat mij interesseerde was Tracks on a map. tracksonamap.com
en loc.alize.us
De een gaat over foto's die overal ter wereld geschoten zijn en de ander gaat over liedjes die online gezet zijn en die je kunt beluisteren.
Op de site van ''tracksonamap'' kun je een liedje beluisteren en bekijken of diegene nog meer nummers online heeft gezet.  Je kunt zelf liedjes maken door middel van verschillende apps zoals de nanostudio. De essentie van het hele verhaal is om je eigen gemaakte muziek met anderen te gaan delen via verschillende web 2.0 toepassingen zoals Facebook, Twitter en de blog van de site.
Ook kun je de artiesten gaan sponsoren door geld te doneren. Of je kunt je mening geven over de liedjes die er gemaakt zijn. 

De andere site gaat over foto's. Zo op het eerste gezicht kan ik de essentie van de site niet echt ontdekken. Deze site werkt via Flickr Als je je foto's op de Flickr site hebt gezet. Kun je deze gaan taggen en moet je een code toevoegen aan je foto's. Door middel van de tags en de code kun je dan weer gevonden worden. Ook kun je aangeven waar je de foto geschoten hebt. En door deze locatie aan te duiden ben je dan weer te vinden op de landkaart.
Er staan mooie foto's op. Ik zie na even wat geprobeerd te hebben dat je via de foto naar de maker kan en dan uiteindelijk weer op Flickr beland. Ik snap dan niet echt wat deze site aan Flickr toevoegd. Je kunt dan zien waar de maker vandaan komt maar of dat wat extra's toevoegt?


1 opmerking:

Unknown zei

Hallo Evelien,
Je schrijft dat je nog nooit van mash-ups had gehoord. Dat is dus nu het mooie van deze cursus: kennis maken met nieuwe toepassingen. Toch denk ik, dat je zonder dat je het wist al gebruik maakte van mashed-up websites.
Je hebt verschillende sites bekeken en je hebt dus nu een goed beeld van de betekenis en natuurlijk de mogelijkheden van mash-up.
Het is jammer dat de link naar de Nachtwacht niet werkt. Is nog een mooi voorbeeld. Via googleartproject.com kun je het schilderij toch virtueel bewonderen. Ik ga er nog iets over schrijven op ons weblog.
Groet Yntskje