dinsdag 24 april 2012

Ding 29 Mobiel internet

Met je mobiel in de hand ben je in een klik op het internet en in verbinding met alle mensen om je heen.
Op dit moment heb ik niet zo'n mobiel omdat ik veelvuldig gebruik maak van het internet op de laptop en het nog niet nodig vind om mijn oude telefoon te vervangen.
Wat trekt mensen aan zo'n telefoon?

Ik heb wel eens zo'n telefoon in handen gehad. Het is handig en ik denk ook voor een groot gedeelte verslavend. Alles heb je binnen handbereik en je kunt ieder moment van de dag even vanaf je telefoon nachecken; je Facebook account, je email etc,.
Doordat je telefoon zoveel functies bezit wordt je ook gedwongen deze mogelijkheden toe te toepassen. Het checken van je mail doe je meestal ook als eerste nadat je je computer hebt opgestart, Toch?
De functies op zo'n telefoon worden ook steeds meer en groter. Het wordt meer en meer -of is dat het al?- een mini computer. Mensen houden nu eenmaal van nieuwe snufjes en dingen makkelijk, en bereikbaar bij de hand hebben.
Misschien als straks mijn telefoon uit ellende uit elkaar valt. Ik toch voor zo'n geavanceerde apparaat ga of toch een gewone telefoon kies. Blijft nog steeds de hamvraag.
Want ook al zijn die toepassingen leuk. Wil ik dat dan allemaal wel? Ik wil geen slaafje worden van mijn eigen telefoon. Dat ben ik al van de laptop... en dat vind ik eerst genoeg.

Maar even mijn keuze daar gelaten, een hot item op dit moment is; ''Draw something''. Je moet een tekening maken en dan moet de ander raden wat jij getekend hebt. Ik vind het erg lijken op een spelletje wat ik op het internet gespeeld heb. Toeval??
De handige snufjes die steeds meer op de markt komen via de telefoon vind ik dan wel weer handig.
En aan de andere kant, nieuwe technologie vind ik dan wel weer leuk zoals een; tabled, Ipad etc.

Een APP is een applicatie voor op je telefoon meestal tegen een klein prijsje of geheel gratis. Als ik een APP voor de bieb mocht produceren zou ik iets meer gaan doen met de verschillende mogelijkheden die de bieb te bieden heeft. Als een klant op een trefwoord; ''Tuinen'' zoekt. Hij meteen de nieuwste boeken over tuinen te zien krijgt maar ook meteen de nieuwste (ontsloten) tijdschriften, recensies van boeken etc. Ook kun je zoiets linken aan een seizoen. Dat op dit moment alle boeken over de lente naar boven springen, en je meteen weet welke planten je in de lente kunt planten.
Ook zou ik meteen een bewegwijzering willen hebben want als je dan toch langs de bieb loopt kun je meteen even binnen stappen en linea recta goed lopen naar de kast waar het te vinden zou zijn!
De bewegwijzering hoe je het boek dan op trefwoord in de kast zou vinden zou ik ook eerst gaan uitleggen en als je dat intussen al weet kun je deze pop-up meteen uitschakelen.Omdat de meeste mensen geen idee hebben hoe ze een informatief boek uit de kast moeten plukken.
Ik denk dat alles wat zich op dit moment op de bibliotheekwebsite te vinden is is om te zetten naar een gedeelte van een bieb- app. Reserveren, verlengen, nieuws over de bieb lezen, top 10 bekijken van de week etc. etc.
Ook zou ik het willen personalizeren. Leuk achtergrondje erachter, die je zelf kunt kiezen. Je kunt je favorieten makkelijk bijhouden. En je kunt snel en gemakkelijk naar jouw favoriete auteurs gaan die  net een nieuw boek uit hebben gebracht. En als je dat wil is er een mogelijkheid om het boek te kunnen downloaden. Zodat je hem op je telefoon kunt lezen.
Ook zou ik de eerste 10 paginga's online zetten zodat je kunt uitproberen of het boek iets voor je is en of de schrijfstijl je aanspreekt.

Zo zou ik nog wel wat dingen kunnen verzinnen maar ik laat het eerst hierbij!

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Evelien,
De smartphone is inderdaad een soort mini computer. De mogelijkheden zijn al heel groot en het einde is nog lang niet in zicht. Tijd voor de bibliotheek om hier op in te springen met bijvoorbeeld een QRcode, een app, twitteraccount enz.
Leuke ideeën lees ik op je blog over het gebruik van mobiel internet in de bibliotheek. Op het weblog van Freggel kun je ook nog iets lezen over toekomstige toepassingen wat betreft betalingen in de bieb.
Jammer is dat de huidige bibliotheekapp (waar onze bibliotheken nog niet te vinden zijn) veel kritiek krijgt van de gebruikers.

Wat betreft de aanschaf van een smartphone: over enkele jaren kun je vast geen "gewoon" mobieltje meer kopen. Zijn ze niet meer te krijgen!
Groet Yntskje