zondag 15 april 2012

Ding 27 Copyright

Copyright is een van de belangrijkste rechten. Copyright biedt je de bescherming om je eigen geschreven, gesproken spullen te behouden en dat anderen daar geen aanspraak op kunnen en mogen maken. Copyright vind ik een van de belangrijkste wetten van dit moment. Omdat toch veel mensen de toetsencombinatie CTRL - V,  CTRL- C gebruiken.
Ik ben daarom ook zeer benieuwd wat de regels en sites zijn die je eigen werken kunnen beschermen.

Creative Commons zal ik eerst maar een beetje uitleggen voordat ik hiermee foto's ga opzoeken.
Creative Commons is een website waarbij je je eigen werk auteursrechtelijk kunt beschermen. Je kunt zelf beslissen in hoeverre je dit wilt doen.  En wat voor naam ze moeten vermelden als ze een stuk van jouw werk (mogen) gebruiken.
Nu ik even op de website van Flickr gezocht heb, heb ik de functies van Creative Commons een beetje kunnen onderzoeken. Na wat speurwerk op verschillende trefwoorden ben ik er iets wijzer uit geworden. Sommige mensen hebben wel gewerkt met Creative Commons anderen weer niet.
Klik met de rechtermuisklik op de foto. Om dan de functie; ''Opslaan als te kiezen''. Staat er nu;  ''This photo has some rights reserved''. Als je daarop klikt zie je wat de rechtmatige maker vrijgegeven heeft. Wat je wel en niet mag doen met het werk van deze maker.
Ik vind dit wel zo respectvol. En misschien is het ook iets voor mijn eigen werk?

En wat vind ik van de bruikbaarheid?
Tja, alles wat je op internet plaatst kan gevonden worden en mits je het beschermd. Als je dit doet hebben mensen meer beperkingen maar of het nageleefd wordt blijft natuurlijk de vraag.

Zomaar het kopiƫren en het eenvoudigweg plagiaat plegen van teksten ben ik zeer op tegen. Als het voor de verkeerde doeleinden wordt gebruikt met de verkeerde redenen bijv. een idee stelen en dat zomaar als eigen werk betitelen. Maar het blijft iets wat je lastig en moeilijk kunt beschermen. Ook al komen deze nieuwe vormen van beschermen zoals Creative Commons. Hoewel ik zelf (en biljoenen anderen met mij) iedereen wel eens een plaatje of stukje tekst van een ander heeft geleend bijvoorbeeld voor je schoolwerk of voor thuis. Vind ik dat je altijd ook zelf je eigen verantwoordelijkheid moet nemen.

Maar...
De verantwoordelijkheid blijft altijd ook voor de maker. Wat je liever niet gekopieerd ziet, plaats dat dan a.u.b. niet op het internet!

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Evelien,
Mooi blog heb je gemaakt, prachtige foto's, ziet er goed uit!
Zo, jij hebt je huiswerk goed gedaan. Duidelijk, wat je hebt geschreven. En verbazingwekkend hoe vaak er nog wordt vergeten de bron bij een foto of een tekst te vermelden.
Groet, Thea